Story

Collapse Show info

H a n d s c h r i f t

Mijn handschrift kenmerkt zich onder meer door het opzoeken van contrasten binnen het werk. Door die contrasten wordt het werk interessant en wordt de aandacht op één aspect gericht zonder dat het werk zichzelf overschreeuwt. Voorbeelden van deze contrasten zijn: soberheid versus rijkheid; stoere vormgeving versus delicaat dunne objecten; doorzichtige huid van porselein versus de hardheid van dit materiaal; ruw matte oppervlaktes versus glad glanzende oppervlaktes.

E s t h e t i e k

Naast de contrasten in het werk is esthetiek een kenmerkend element. Dit komt onder meer tot uitdrukking in vormgeving en kleurgebruik. Het werk heeft een zekere fragiliteit of elegantie. Toch mag dit niet het doel zijn.

K l e u r e n p a l e t

Mijn voorkeur voor een subtiel kleurenpalet vertaalt zich in kleuren die zich vermengen. De ondertoon van het werk komt terug in de rest van het kleurenpalet: geen grote kleurcontrasten, maar elkaar complementerende kleuren. Daarmee ontstond voor mij de noodzaak om mijn eigen glazuren te ontwikkelen; bedekte subtiele kleuren die in elkaar overlopen. Geen egale vlakte maar hier en daar schraal opgebracht glazuur en op andere plekken dik en pasteus. Duidelijk handwerk. Door te werken met oxides is het mogelijk om prachtige natuurlijke kleurschakeringen te bereiken. Omdat alle recepten zelf zijn ontwikkeld, is het uitgewerkte kleurenpalet helemaal afgestemd op elkaar en passen alle objecten altijd bij elkaar.

S c h e i k u n d e

De randen opzoeken van de technische mogelijkheden die keramiek biedt is een uitdaging voor mij. Daarom probeer ik onder meer zo dun mogelijk te werken. Dat betekent dat er  veel werk tijdens het maakproces sneuvelt. Het stoken van keramiek is een zeer scheikundig proces en door de enorme hitte (tot 1300 graden) waar het keramiek aan blootgesteld wordt is het kwetsbaar. Overleeft het echter de ovenstook dan is het een overwinning en is het eindproduct onwaarschijnlijk sterk. Daarbij komt dat het eindresultaat naar mijn mening het mooist is wanneer het keramiek dun is.