Atelier

Collapse Show info

1 0 0 %  h a n d m a d e

Het label ES. verwijst naar de designer Esther van der Sluis. Alle werkstukken worden met de hand gemaakt in het eigen atelier. Stijl en handschrift zijn duidelijk herkenbaar in het werk. Meer achtergrondinformatie hierover is te lezen bij Story.

Intensief Proces: 3 x 3 = 9

Het maken van keramiek is een langdurig en kwetsbaar proces. Los van het ontwerpen en maken van een basisvorm, duurt het vervaardigen van een werkstuk gemiddeld genomen maar liefst 9 werkdagen!   Eerst wordt een item gegoten met vloeibare klei, de vorm die dan ontstaat moet een aantal dagen drogen. Tijdens deze fase worden de werkstukken ‘aan de lucht gedroogd’ en zijn ze uiterst breekbaar. Na deze droogperiode wordt het werkstuk ‘biscuit’ gestookt in de keramiekoven op ongeveer 1050 graden. Het duurt ongeveer 3 dagen voor de oven is opgestookt tot 1050 graden en daarna weer afgekoeld is zodat de oven geopend kan worden.

Vervolgens kan het werkstuk geglazuurd worden. Dit glazuur wordt met de hand gemaakt in het atelier naar eigen receptuur. Vervolgens worden de werkstukken gedroogd en in de oven geplaatst. Het inpakken van de glazuuroven is een uiterst precies werkje want het glazuur mag absoluut niet in aanraking komen met de oven, want dan zal het werkstuk aan de oven vastbakken! De glazuuroven wordt tussen de 1260 en 1300 graden gestookt. Ook dit opstoken en afkoelen duurt zo’n 3 dagen. Mocht het werkstuk dit geweld overleven, dan is het klaar voor gebruik!

S c h e i k u n d e

De randen opzoeken van de technische mogelijkheden die keramiek biedt is een uitdaging voor mij. Daarom probeer ik onder meer zo dun mogelijk te werken. Dat betekent dat er  veel werk tijdens het maakproces sneuvelt. Het stoken van keramiek is een zeer scheikundig proces en door de enorme hitte (tot 1300 graden) waar het keramiek aan blootgesteld wordt is het kwetsbaar. Overleeft het echter de ovenstook dan is het een overwinning en is het eindproduct onwaarschijnlijk sterk. Daarbij komt dat het eindresultaat naar mijn mening het mooist is wanneer het keramiek dun is.

H a n d s c h r i f t

Het werk van Esther van der Sluis heeft een herkenbaar handschrift. Kwetsbaar ogende ontwerpen, waarbij de gebruikte natuurlijke materialen nog herkenbaar zijn in het eindresultaat en het oorspronkelijke karakter van het basismateriaal behouden blijft. Zoals rafelranden of ongeglazuurde delen van het keramiek, die de huid van het werk een karakteristieke uitstraling geven. Het subtiele karakter van de werken wordt versterkt door het verstilde kleurenpalet.